Saturday, June 14, 2008

Betul Ke Desakan Ini

Hari jumaat 13/6/2008, semasa keluar dari maybank Jalan Raja Laut, tak semena-mena, saya tersangkut dan terserempak dengan demontrasi jalanan yang bermotifkan menunjukkan ketidak puasan hati sebilangan rakyat terhadap kenaikan harga petrol dan diesel yang melonjak gile-gile punye selepas Pak Dolah umumkan minggu lepas.

Marah memang marah. Bengang memang bengang. Tapi adakah ini memerlukan tindakan kita menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional dan menggantikannya dengan Parti yang lain atau membetulkan keadaan tentang perkara perbincangan isu minyak itu sendiri sahaja.

Pada pandangan saya sahaja, perkara pokok yang melemah dan membangangkan sesuatu perkara itu datangnya dari individu yang membuat keputusan dan penimbang keputusan yang akan dilaksanakan dan bukannya badan itu. Mana-mana parti politik pun, kalau bertukar peminpin, akan berubah polisi pentadbirannya. Maka pada pandangan saya, baik Pas, Umno, PKR, maupun Barisan Nasional, mereka-mereka ini taka pernah bersalah, yang bersalah adalah sibangang-bangang pemerintah yang di dalamnya jika memerintah cara bangang.

Oleh itu, dicadangkan, next time tak payah ada sepanduk bubarkan BN, PKR dan sebagainya, tapi singkirkan dan gantikan saja pemimpin yang tak sesuai.

No comments: